Podoabe
Creștetul capului îmi încape încă în palmă. Nu
mă satur să îl simt. Vlad se cuibărește în brațele mele, lipit. Ajungem să fim
ca două scaune de plastic, cu spătar, așezate unul peste altul.
Zulufii ondulați ai Evei, care apar după ureche
și se ridică ritmic atunci când doarme. Pare că sunt mișcați de adieri ale
aripilor unui înger, care îi veghează somnul. Genele se preling spre pomeți și
stau arcuite ca două curcubeie (negre) de-a lungul ochiului.
Îmi place atât de mult mirosul lor. Nu știu dacă
aș putea să îl recunosc dintr-o mie, însă acum zic că aș reuși. Uneori îi
privesc ca pe două icoane. Care mă liniștesc și alină, îmi dau încredere și îmi
întăresc credința.
În wekendul care a trecut, am fost cu ei la un
atelier de încondeiat ouă, organizat de o parohie din București. Sunt o persoană
credincioasă, însă nu practicantă. Merg destul de rar la biserică și nu țin
post. Nu mă laud și nici nu mă blamez pentru asta. Am rămas însă plăcut surpinsă
de căldura oamenilor din parohie și relația pe care o aveau unii cu ceilalți. Vorbeau
deschis, aveau fețele luminoase, erau săritori, se grăbeau să ajute copiii care
se împotmoleau. Pe la mijlocul atelierului, au apărut cu tavi mari de inox, pe
care erau așezate multe felii de pâine proaspătă, unsă cu icre. Ce gust
divin au simțit papilele mele gustative!
Copiii erau așezați la trei mese lungi,
dreptunghilare, dispuse în formă de U. Stăteau pe bănci de lemn, de-o parte și de alta. În primă fază au
rămas cu gurile căscate (nu de uimire) și păreau total nedumiriți, atunci când doamna
care a susținut atelierul a început să le explice procesul de încondeiere. Eva chiar mi-a mărturisit
mai târziu:
-
Mami, nu înțelegeam nimic, nu îmi imaginam
ce urmează să fac.
Însă, când au început să lucreze, erau atât de
concentrați, nu își ridicau ochii de la oul pe care îl împodobeau. Îl întorceau
pe toate părțile, îl răsuceau, mai scoteau vârful limbuțelor și își umezeau
buzele, îl apropiau și îl depărtau să vadă unde mai este nevoie de retușare.
Oul este un simbol al vieții, al renașterii.
Prin încondeiere, acesta este împodobit cu mai multe simboluri, unele simple, însă
pline de încărcătură, altele elaborate, care îți taie răsuflarea.
Am aflat că fiecare simbol desenat, are o însemnătate:
liniile duble și spiralele, reprezintă eternitatea; liniile ondulate, ideea de
puritate (te duc cu gândul la valuri, apă, care este simbol al curățeniei, al
purității); liniile drepte verticale, reprezintă viața (fac legatura între cer și
pământ), iar cele orizontale, moartea; linia cu dreptunghiuri, gândirea și
cunoașterea. Cei care au dus meștesugul încondeierii la grad de artă, utilizează
motive folclorice, precum spicul, soarele, frunza, albina, șarpele, unelte
obiecte casnice sau de câmp, precum plugul sau grela, iar ca și o reconfirmare
a credinței: crucea (stilizată în tot felul de imagini, în funcție de zona
geografică), mânăstirea.
Ouale au fost împodobite de copii cu un
instrument de care am aflat pentru prima oară: chișiță. Am citit că bățul chișiței
(sau “mânerul”) provine din lemnul lăsat la uscat timp de
un an, sârma este din cupru, iar pentru vârful chișiței, se folosește doar tablă
neferoasă. În mâinile copiilor, chișița părea a fi pensula celui mai de seamă pictor.
Cu creionul, au desenat un model născut din imaginația fiecăruia, apoi pe
liniile trasate, au trecut cu chișița și au aplicat un strat de ceară. După ce
au terminat, oul a fost vârât într-o oală cu vopsea. Iar dupa ce s-a zvântat puțin
vopseaua, oul a fost învârtit pe toate părțile deasupra unui reșou, pentru a se
topi ceara. Cu grijă, îl ștergeau cu un șervețel, pentru a îndepărta ceara
topită.
La vopsit și îndepărtarea
stratului de ceară, au fost ajutați de adulți, iar zâmbetele de la final au
fost ale tuturor.
Comments
Post a Comment