Hanul Vatra
Am tot auzit în ultima vreme diverși oameni că își
schimbă locuința, rearanjează, reamenajează.
Împachetează lucruri inutile și amintiri, sperând să
facă loc pentru aer proaspăt. Pentru nou. Sau poate au impresia că daca le împachetează
și le așează undeva, nu mai ies la suprafață. Le agață de un bolovan, cu cea
mai zdravănă frânghie și le aruncă în străfunduri. Uneori mai închid și ochii,
sperând că dacă nu se conturează nimic vizual, totul dispare. Precum flacăra
lumânării care rămâne fără oxigen și se stinge.
Iar eu, anul acesta am schimbat multe.
Am așteptat începutul lui octombrie.
Am revenit la Hanul Vatra. După doi ani, pe care nu i-am
simțit. Fost stabiliment al băilor din Costești, clădirea a fost construită în
perioada interbelică de familia Sacerdoțeanu, în apropiere de izvoarele
minerale sulfuroase și iodate, cu proprietăți vindecătoare. Mai ales pe timp de
vară, băile erau asaltate de turiști din toată țara, în special de cei având
venituri modeste și care sufereau de afecțiuni gastro-intestinale sau
reumatice.
Stilul arhitectural al Stabilimentului Băilor este
unul hibrid cu influențe ale stilului neoromânesc. Cele două fațade (nord și
sud) sunt extrem de asemănătoare și sunt formate din două părți,
delimitate de un brâu care înconjoară clădirea. Cer și pământ, separate de
linia orizontului.
În partea de jos, sunt înșiruite o serie de arcade,
susținute de coloane cilindrice și capiteluri cu decorații florale. Mi le-am
imaginat ca fiind flori de mușețel, cu petale albe, alungite. Iar nucleul galben
strălucitor l-am pictat doar cu imaginația. Am închis ochii și am înșiruit
arcadele, una în fața celeilalte, până când au format un tunel. Al timpului.
Sau al călătoriei mele.
În partea de sus a clădirii, arhitectura este de tip
pridvor, cu stâlpi dispuși în prelungirea colonadei de la parter. Pridvorul din
lemn este împodobit cu romburi, motiv geometric cu o încărcătură simbolistică arhaică, putând fi asociat cu perenitate și sacralitate cosmică. În fiecare an, moment,
avem darul să ne reinventăm, să ne cizelăm. Iar gândul m-a dus și la Coloana Infinitului
a lui Brâncuși, o înșiruire de romburi care urcă spre cer. Pentru că încărcarea de care știam că voi beneficia în aceste zile,
îmi va folosi ca energie infinită.
Am revăzut persoane cunoscute, am întâlnit oameni noi.
Am primit și dăruit în egală măsură. Sau inegală, dar o măsură. Am râs, am plâns,
am fost serioși, am fost de toate. Un carusel de emoții care s-a împletit fără
să îmi dau seama, la fel cum mamaie începea să croșeteze ciorapii de lână, din
mai multe andrele, care mi se păreau imposibil de mânuit. Mă fascina și
procesul în sine și ceee ce ieșea din mâinile ei ridate și delicate.
În primă fază a părut totul simplu. Curgător. Pe îndelete.
Pe înțelesul meu.
Apoi am ajuns acasă, iar semințele plantate
acolo au început să își facă loc spre cer. Uneori nimereau pământ afânat,
era simplu de ieșit la suprafață. Alteori însă, se poticneau în vreun bulgăre de
lut, care zăcea acolo de cine știe când. Și resimțeam aceste încercări în dureri
de cap și amețeli și frământări în stomac.
Nu mi-am înțeles stările. De energie stoarsă. De moleșeală.
De întrebări. De îndoieli.
Și atunci am înțeles din nou cât de mult efort am
depus să îngrop totul adânc și să mă prefac că nu există. Să îmi umplu zilele
cu stimuli din exterior și să îmi spun că am o viață plină. Să trăiesc cu impresia
că dacă am dezbătut un subiect în ședințele de terapie, s-a rezolvat, când de
fapt am făcut abstracție de toate autostrăzile neuronale pe care nu l-am
rescris…. Încă (mulțumesc, Cătă, pentru “încă”, îl păstrez ca pe o icoană).
Și poate că totul este despre răbdare și blândețe. Și
poate în sfârșit am înțeles sensul cuvântului blândețe. Sau cel puțin
prima parte a lui.
Legat de puterea tămăduitoare a izvoarelor de la
Costești, localnicii povestesc cum “veneau la băi oameni în cârje şi plecau
sănătoşi, pe picioarele lor.” Energia locului și a grupului cu care am petrecut
aceste zile, m-a ajutat să renunț la cârje. Sau cel puțin la una dintre ele.
Cât despre cei pe care i-am cunoscut și cei pe care
i-am redescoperit, nu am cuvinte să îi descriu. Sunt cer
senin, care mă inspiră să scriu poezii.
Comments
Post a Comment