Atena
Prima zi în
care am ajuns în Atena, am avut un gol în stomac. Mă așteptam la un oraș de
vis, curat, sclipitor, pe care nu știu din ce motiv, îl asociam cu Grecia
insulară, cu apele ei turcoaz, căsuțele văruite imaculat, cu tâmplărie albastră
și împodobite de tufe de bougainvillea. Mai că mă îmbătam cu mirosul de flori,
mare și soare arzător, chiar dacă eram la sfârșit de octombrie.
În schimb am
văzut multă mizerie, clădiri în paragină, o amestecătură de betoane, grafitti,
schele ruginite. Lume pestriță, oameni fără adăpost. Mirosuri înțepătoare, cer
albastru perfect ziua, dar cețos și fără stele noaptea, aveam să aflăm câteva
ore mai târziu. Am tras aer adânc și mi-am spus că trebuie să fie și
frumusețe în acest oraș ce respiră istorie.
Am pornit pe
jos până în piața Syntagma. Zoaie curgeau pe trotuarele cu pavele sparte,
mașini și scutere circulau haotic. Din când in când mai apărea și câte un
palmier, să curețe parcă retina. Din piața Syntagma, am zărit puțin mai sus
Parlamentul.
Am rămas
fascinați de celebra Gardă Prezidențială sau Garda Steagului, unitate de elită
a armatei grecești, care a fost înființată în anul 1868. Avea rolul de a păzi
palatul și familia regală, ulterior mormântul soldatului necunoscut, dezvelit în
1932, în memoria victimelor de război. Am citit că evzonos (denumirea
celor din gardă) este un cuvânt care a fost prima dată amintit în Iliada și
înseamnă bine îmbrăcat, bine echipat. Costumația pe care o poartă astăzi
evzonii este neschimbată din anul 1970.
În zilele de
sărbătoare, evzonii sunt îmbrăcați cu foustanella, cămașă și vestă. În timpul
zilelor obișnuite, cele 3 obiecte vestimentare sunt înlocuite de doulamas,
tunică lungă, de lână, având culoarea bleumarin sau kaki spre bej vara.
Foustanella
are 400 de pliuri și reprezintă fiecare moment al înrobirii grecilor de către
turci.
Farion
sau pălăria de pâslă roșie, amintește de jertfa din războiul de independență a
Greciei, iar ciucurele negru, de mătase, reprezintă lacrimile vărsate în timpul
ocupației otomane.
Periskelide sunt ciorapi
din lână albă, fixați pe picior cu o centură din piele.
Tsarouchia, pantofii, au
talpă dură și groasă, fețele sunt din piele, iar in dreptul degetului mare au
un pampon negru.
Fiecare evzon
poarta o arma cu baionetă, care cântărește peste cinci kilograme. Ceea ce mi se
pare fascinant însă, este tăria de a sta nemișcati, inexpresivi, fără să scoată
un sunet, indiferent de saluturile și blițurile turiștilor, având o atitudine
cu adevărat spartană.
După ce am
plecat din piața Syntagma, ne-am lăsat purtați de șuvoiul de turiști si am
ajuns la marginea cartierului Plaka, în piața Monastiraki. În sfârșit Atena
aceea pe care o așteptam! Magazine de suveniruri de-o parte și de alta a străzii
înguste pietruite, terase cu mese mici, unele cu scaune colorate, altele din
fier forjat.
Razele soarelui
apărau precum o cupolă biserica Panaghia Kapnikarea, una din cele mai vechi
biserici din Atena, care datează din jurul anului 1050 și a fost construită pe
un vechi templu păgân, dedicat zeițelor Atena sau Demetra. În fața bisericii
era un grup de tineri dansatori, care poate că nu aveau cele mai bune mișcări, însă
povestea dansată și mimica fiecăruia dintre ei, atrageau privirile turiștilor
precum un magnet. Era un contrast între ei și biserică, însă așa am perceput întregul
oras. Contrast între vechi și nou, între trecut și
viitor, între frumos și urât. Important este să știi să le combini și să le
accepți ca fiind parte dintr-un tot.
Tot în piața Monastiraki,
am vizitat Biblioteca lui Hadrian. Succesor al împăratului Traian, om de stat
rafinat, acesta era fascinat de Grecia, cultura și scrierile ei. Biblioteca
avea rol de centru cultural, forum, depozit de arhivă și templu imperial. Se presupune
că ar fi conținut mai mult de două zeci de mii de rulori de mare valoare, documente
inestimabile. Din păcate, clădirea a fost devastată de raidurile herulilor.
Plimbându-mă prin curtea bilbliotecii, îmi apăreau în minte sălile de lectură
și de curs, rulourile de papirus, înflăcărarea erudiților.
Urmatoarea zi
a fost despre Acropole. Acolo am aflat că visul mamei, pe vremea când era în
liceu, era să viziteze Acropolele. Încă o dovadă că visele pot deveni
realitate. Chiar și după jumătate de secol. Îi priveam zâmbetul și
nostalgia cum se i împleteau pe față. Eram aproape de apus, iar razele o
mângâiau.
Cea mai
cunoscută acropolă din lume, grandioasă și fascinantă, distrusă în întregime de
către perși, acum aproape 2700 de ani, a fost reconstruită în perioada lui
Pericle. Cele mai importante temple de pe Acropole sunt Parthenon și
Erechtheion.
Parthenonul,
ridicat în cinstea zeiței Atena, simbolul Greciei Antice și o capodoperă a
arhitecturii, a fost construit din marmură, având 46 de coloane exterioare și
19 interioare, care sunt ușor conice, pentru a oferi templului un aspect
simetric. Coloanele din colț au un diametru mai mare comparativ cu celelalte. A
fost pe rând templu, biserică și moschee. Diferențele pot fi unite într-un
punct.
A trecut prin
curemure, incendii, războaie, explozii și totuși a rezistat atâția mii de ani. Nemurire.
Erechtheion, distrus
de perși odată cu Parthenonul vechi, a fost reconstruit și împărțit în două
camere: una dedicată Atenei, unde era adăpostită statuia de cult din lemn a
zeitei și o altă cameră în care erau altarele lui Poseidon- Erechtheus,
Hephaistos și Boutes, fratele lui Erechtheus. Monumentul iese în evidență prin
pridvorul său sudic, al cărui acoperiș este sprijinit pe cele șase cariatide. Stăteau
semețe si nemișcate, pictate de apus. Ridicat în doar câțiva ani, un record la
acea vreme, templul a fost construit din marmură adusă de pe muntele Pentelikon
din apropiere. Urmele de fier, care cu timpul a oxidat, atrag razele soarelui și
îi oferă o strălucire aparte. Fire invizibile de aur, care comunică cu zeii.
Pe panta
sudică, urcând printre măslini și adăpostindu-ne de arșița soarelui, am rămas
cu ochii ațintiți asupra Herodeonului, teatru antic construit în jurul anului
161 DC de către filozoful și politicianul Herodes Atticus în memoria soției
sale. Distrus aproape 100 de ani mai târziu, avea o capacitate de aproximativ
5000 de spectatori. Structura sa era asemănătoare cu a unui teatru roman,
diferența constând în acoperișul din lemn de cedru. Mii de ani mai tarziu,
odeonul a fost restaurat în 1952 – 1953, de atunci ținându-se concerte și
diferite evenimente. Unde de muzică care învăluie colina. Alt fel de auroră
boreală.
Am închis
ochii și mi-am imaginat piesele de teatru și uralele mulțimii Greciei Antice. Grație
formei semicirculare a teatrului, vocile actorilor puteau fi auzite până în
ultimul rând, chiar dacă aceștia vorbeau în șoaptă. Mai că îi vedeam pe actori,
cu măștile lor mari, pentru a putea fi văzuți și de spectatorii din ultimele
rânduri. Unele piese durau o zi întreagă. O zi întreagă în care cei saraci sau
bogați uitau de tot și se hrăneau cu teatru. Cât de bogați deveneau cu toții!
A urmat
Poarta lui Hadrian, arc de triumf construit în cinstea împăratului Hadrian. Ridicat
tot din marmura extrasă din muntele Pentelikon, arcul are doua inscripții: pe
partea dinspre Acropole - Aceasta este Atena, orașul antic Tezeu, iar pe
partea opusă - Acesta este orașul lui Hadrian și nu al lui Tezeu. O
delimitare clară a vechiului de nou. Am trecut pe sub Poarta zâmbind. Trecutul
de prezent. Urmează viitorul.
A treia zi a
fost despre Cap Sounion, cel mai sudic punct al peninsulei Attica și Templul
lui Poseidon, alt monument important din Epoca de Aur a Atenei. Amplasat într-o
magnifică zonă de coastă, era semn pentru marinarii greci că se apropie de casă.
Există o
legendă, conform căreia regele atenian Aegeus s-a aruncat de pe stâncile de la
Sounion, crezând că fiul său, Tezeu, a fost ucis în lupta cu Minotaurul. An de
an, locuitorii din Atena trimiteau regelui Minos din Creta, șapte bărbați și șapte
femei drept tribut. Aceștia erau aruncați într-un labirint și uciși de
Minotaur, o creatură mitologică, jumătate om, jumătate taur. Tezeu s-a oferit să
plece spre Creta și să ucidă Minotaurul. Și-a anunțat tatăl că dacă va câștiga,
va ridica pânzele albe, însă dacă va fi ucis, pânzele corabiei vor fi negre. Deși
Tezeu a ieșit învingător în lupta cu Minotaurul, a uitat să schimbe pânzele
corabiei, iar tatăl său, nesuportând durerea, s-a aruncat de pe stânci. Drept
tribut, Marea Egee a primit numele său.
Din cele 34
de coloane, astăzi au mai ramas 15. Din acest templu, așezat 60 metri deasupa mării,
poți fi martorul celui mai frumos apus de soare. Tocmai de aceea, programul de
vizită este de la ora 09:30 până la apus. Te pierzi în acel albastru turcoaz, pătat
din loc în loc de bărci cu vele. Razele soarelui dansează în apă și ridică în
aer milioane de puncte sclipitoare. Praf de zâne. Cât am stat acolo, am
respirat liniște și libertate. Din loc în loc, mai apar răzleț câteva stânci,
parcă să nu obosești de la atâta lin. Umbrele par să aibă alte forme pe pământ.
Ultima zi a
fost despre insula Aeghina, insula fisticului. Nu am avut prea mult timp la
dispoziție să vizitam, doar mânăstirea Sfânta Treime. Drumul pe mare până acolo
însă, mi-a mângâiat părul și mi-a păstrat zâmbetul mult timp. Pescarușii de țineau
după dunga albă, desenată de motoarele feribotului peste albastrul mării și prindeau
din zbor mâncarea aruncată de turiști. Păreau atât de liberi.
Înainte de a
ne îmbarca pe feribot, am făcut o baie în marea Egee, încă un contrast, între apa
rece și căldura razelor de soare.
Am revenit în
oraș îmbogățiți și triști că mica escapadă s-a terminat. Mai bogată cu imagini
și fotografii, trăiri și empții pe care le-am încuiat într-un sertar al minții.
Pe care-l pot deschide oricând am nevoie de zâmbete.
Comments
Post a Comment